Durant cinc anys l’emblemàtic monument badaloní ha estat objecte de maniobres i d’un laberint burocràtic que n’ha obstaculitzat la restauració
Després de cinc anys de silenci, esperes i promeses, el Pont del Petroli de Badalona es prepara per reviure. El pantalà emblemàtic, trencat en dos per un temporal el 2020, tornarà a connectar la ciutat amb el mar gràcies a lesobres de reconstrucció recentment adjudicades per valor de 3,4 milions d’euros.
La reforma ha estat adjudicada a l’empresa Poiser Management, S.L., la única candidata en el procés de licitació, que ha rebut llum verda de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). Les obres es dividiran en dues fases:
- Setembre 2025: construcció a terra ferma de les noves estructures.
- Primavera 2026: instal·lació al mar, aprofitant les condicions meteorològiques més favorables.
- Reobertura estimada: tardor de 2026.
Participació ciutadana i girs polítics
El camí fins aquí no ha estat fàcil. El 2022, sota una moció de censura, el govern municipal va iniciar un procés participatiu on uns 6.000 veïns van escollir entre dues propostes de plataforma final. El 65% va optar per un disseny rodó, més segur i integrador.
Tot i intents posteriors del nou govern d’Albiol de recuperar el projecte de 2021, l’ajuntament va acabar acceptant, a contracor, la decisió popular per evitar més retards que haurien pogut allargar la reconstrucció tres anys més.
Espai de trobada ciutadana
El Pont del Petroli no és només una passarel·la sobre el mar. És un espai de trobada, contemplació i memòria per generacions de badalonins. La seva reconstrucció representa més que una obra civil: és una declaració d’amor a la ciutat i als seus símbols.
L’enrenou administratiu darrere la reconstrucció del Pont del Petroli
La llarga travessia per restaurar el Pont del Petroli ha estat marcada per una intricada trama de gestions que han fet que el procés s’allargui molt més del que la ciutadania esperava. Tot plegat ha convertit aquest projecte en una autèntica odissea administrativa.
- 2021: Després del temporal que va destruir el pont, es van dur a terme les obres de estabilització de l’estructura.
- L’Ajuntament contractà la redacció del projecte i signà un conveni amb el Laboratori d’Enginyeria Marítima de la UPC per validar-lo.
Canvis de govern i noves visions
Albiol va perdre l’alcaldia a través d’una moció de censura, i Rubén Guijarro assumí el càrrec amb el suport d’ERC, En Comú Podem i Junts.
Les obres no es van licitar durant el mandat de Guijarro, i en les eleccions de maig de 2023, Albiol tornà a l’alcaldia. L’octubre de 2023, el nou govern intentà descartar el resultat de la votació ciutadana, argumentant que la participació havia estat baixa.
Finalment, després d’una reunió amb la UPC, l’ajuntament acceptà a contracor la proposta votada, reconeixent que:
Problemes competencials
Les negociacions amb l’Àrea Metropolitana de Barcelona l’AMB (responsable de l’adjudicació) i el Ministeri de Transició Ecològica també van afegir mesos de demora, especialment pel traspàs de responsabilitats i validacions tècniques.
Aquest embolic institucional va convertit la reconstrucció del Pont del Petroli en una mena de laberint burocràtic, amb constants entrebancs que han posat a prova la paciència dels badalonins. Tot i això, amb la adjudicació final confirmada, l’esperança renaix amb força: el símbol de Badalona tornarà, i ho farà amb més significat que mai.
Més històries
L’Ajuntament de Badalona anuncia, un cop més, que la biblioteca Can Casacuberta reobrirà ‘passat Nadal’
Catalunya desplega l’atenció integrada social i sanitària: més coordinació, més salut, més benestar
Unes 500 persones omplen la plaça de la Vila de Badalona en solidaritat amb Gaza i amb la flotilla solidària