El periodisme o és lliure o és una farsa. R Walsh.

Una marxa ciutadana qüestiona de nou l’inventari de camins públics de Badalona

Entitats excursionistes i veïnals han reivindicat els camins rurals en marxes a peu. Foto: Pablo Diaz-Flores

Entitats excursionistes i veïnals han reivindicat els camins rurals en marxes a peu. Foto: Pablo Diaz-Flores

Un dictamen pericial desmunta la tesi municipal i obre la porta a la protecció de quaranta vies històriques

Diumenge vinent, 12 d’abril, Badalona acollirà la segona edició d’una caminada reivindicativa que ha esdevingut molt més que una sortida lúdica per la Serralada de Marina. Darrere la convocatòria, impulsada per una quinzena d’entitats ecologistes, veïnals i excursionistes, hi ha un conflicte jurídic de fons: la decisió del Ple municipal de desembre de 2024 d’aprovar un inventari de camins públics que les organitzacions consideren tècnicament insuficient i històricament negligent.

Mentre l’ajuntament només va reconèixer dos camins complets i trams parcials d’uns altres vuit, estudis tècnics previs encarregats pel mateix consistori havien arribat a identificar fins a quaranta vies d’ús públic. L’argument municipal per justificar aquesta exclusió és la manca de “títols de propietat”. Però el col·lectiu d’entitats subratlla que, d’acord amb la normativa urbanística i de patrimoni, la titularitat pública es pot acreditar per l’ús continuat durant dècades i per la prescripció immemorial, el mateix criteri que s’aplica a la majoria de carrers de la ciutat, dels quals l’Ajuntament tampoc no en té escriptures.

El cas als tribunals

Davant d’aquest bloqueig, Ecologistes en Acció, amb el suport de nombroses entitats veïnals i excursionistes, ha portat el cas als tribunals. El procediment 60/2025 es tramita actualment davant el Jutjat Contenciós Administratiu número 10 de Barcelona. La clau de la demanda és un dictamen pericial exhaustiu finançat mitjançant crowdfunding ciutadà i elaborat pel doctor Xavier Campillo i Besses, geògraf de reconegut prestigi internacional i autor dels inventaris de camins de Menorca i Andorra.

El treball de Campillo ha desmuntat la tesi municipal amb una metodologia molt més rigorosa. Mentre que l’Ajuntament de Badalona només va consultar quatre fonts bàsiques, l’expert n’ha analitzat més de quaranta, incloent-hi planimetries de 1877, actes d’atermenament de 1889 i itineraris de camins veïnals del segle XIX. El dictamen posa de relleu errors metodològics clau del catàleg municipal: la insuficiència de fonts consultades, el menysteniment de la denominació històrica dels camins en la cartografia oficial, la no consideració de les planimetries dels municipis veïns, i la manca d’anàlisi de fonts històriques, administratives, notarials i judicials.

La conclusió del peritatge és clara: la gran majoria dels quaranta camins exclosos presenten indicis forts de titularitat pública, formen part d’una xarxa de comunicació històrica i haurien de ser inventariats com a domini públic. Per a altres vies, es recomana l’obertura d’expedients d’investigació previs.

Greu irresponsabilitat

Les entitats organitzadores consideren una “greu irresponsabilitat” que l’Ajuntament destini recursos públics a defensar judicialment un inventari que qualifiquen de tècnicament incomplet. Tal com recorden des de la Federació d’Ecologistes en Acció, l’obligació legal del consistori és investigar, defensar i conservar el patrimoni, no facilitar-ne la privatització. Per això, exigeixen la incorporació immediata a l’inventari de tots els camins amb indicis de titularitat pública, l’obertura d’expedients d’investigació per a la resta i la garantia de l’accés lliure al medi natural de la Serralada de Marina.

La caminada del 12 d’abril, que sortirà a les 9:30 h des de l’AVV de Canyet i farà un recorregut fins a Sant Jeroni de la Murtra per retornar al punt d’inici, conclourà a les 12:30 h amb un acte informatiu sobre l’estat del procés judicial. Mentrestant, el dictamen pericial i tota la documentació del cas estan disponibles al blog caminsbadalona.blogspot.com.

Entitats organitzadores

Federació d’Ecologistes en Acció de Catalunya

Federació d’Associacions Veïnals de Badalona (FAVB)

Badalona Verda / Els Verds de Badalona

Centre Excursionista de Badalona

Agrupació Excursionista de Bufalà

Centre Excursionista Puigcastellar

Conreu Sereny

Penya Fondistes

Coordinadora Veïnal Baix Besòs

Autor

About The Author