L’entitat fa una crida ciutadana per a evitar amb la mobilització que es desfiguri el conjunt artístic i mediambiental de Ca l’Arnús i Can Solei
El jardí històric de Can Solei i Ca l’Arnús, un dels espais verds més emblemàtics de Badalona, està a punt de perdre la seva última entrada original: la del carrer Sant Bru. Les altres dues ja van ser destruïdes per actuacions urbanístiques anteriors, segons un comunicat de l’associació Defensem Ca l’Arnús.
La Generalitat, que des de 1993 no ha declarat cap jardí com a Bé Cultural d’Interès Nacional (BCIN), preveu fer-ho ara amb aquest parc. Però ho vol fer deixant fora l’accés històric, per permetre la construcció d’un bloc de pisos. Aquesta decisió mutila el conjunt patrimonial i vulnera la Llei del Patrimoni Cultural Català, que exigeix protegir també l’entorn per evitar que edificacions desfigurin el bé.
Què es posa en risc?
- El mur perimetral
- La caseta del guarda
- El camí dels plataners
- La Font de Roca i Pi
- L’autenticitat de l’accés pel carrer Sant Bru
Tot plegat, per facilitar una promoció d’habitatges de luxe amb accés de vehicles pel darrere del parc.
Urbanisme i especulació
L’ajuntament ha informat que només es construirà el bloc de la dreta, ja que preveu adquirir la finca de l’esquerra mitjançant una permuta amb terrenys al barri del Manresà. Tot i això, també en aquesta banda es preveu enderrocar el mur, traslladar l’entrada cap a l’interior i talar arbres centenaris. Patrimoni i autenticitat, en risc.
La justificació municipal que la banda dreta “no és parc” no s’aguanta: des de 1984, aquest espai consta al Catàleg Municipal com a Bé Cultural d’Interès Local (BCIL), fitxa H-3.
Els terrenys són propietat de Direxis, conglomerat vinculat a la concessió d’autobusos, que ara vol treure rendiment immobiliari d’un espai que hauria d’estar protegit.
Responsabilitats institucionals
- L’Ajuntament de Badalona ha retallat espais del parc durant anys i ha autoritzat obres sense estudis històrics. Ara té l’oportunitat de rectificar i defensar el patrimoni.
- La Generalitat no pot aprovar una declaració de BCIN incompleta que exclogui parts essencials del conjunt.
Crida ciutadana
La Plataforma Defensem Ca l’Arnús denuncia aquest nou intent de desfiguració del parc i exigeix:
- Que l’ajuntament adquireixi la totalitat del parc en condicions favorables per a l’interès públic.
- Que la Generalitat protegeixi íntegrament el parc, incloent-hi l’entrada pel carrer Sant Bru.
- Que la ciutadania i les entitats s’organitzin per defensar aquest tresor històric i natural de Badalona i de Catalunya.
Més històries
L’Ajuntament de Badalona anuncia, un cop més, que la biblioteca Can Casacuberta reobrirà ‘passat Nadal’
Catalunya desplega l’atenció integrada social i sanitària: més coordinació, més salut, més benestar
Unes 500 persones omplen la plaça de la Vila de Badalona en solidaritat amb Gaza i amb la flotilla solidària