El periodisme o és lliure o és una farsa. R Walsh.

Badalona: Transformem l’autopista (II)

Carrer Francesc Layret, juliol de 1959. La proliferació dels cotxes ja congestionava el centre de la ciutat i entorpia el transport públic (tramvia i busos) Arxiu Josep M. Cuyàs/Josep Cortines. Museu de Badalona

Carrer Francesc Layret, juliol de 1959. La proliferació dels cotxes ja congestionava el centre de la ciutat i entorpia el transport públic (tramvia i busos) Arxiu Josep M. Cuyàs/Josep Cortines. Museu de Badalona

Cap a una Badalona saludable, verda, justa i democràtica

Denunciar la contaminació atmosfèrica, acústica i la degradació ambiental provocada per l’autopista C-31 —com fa el col·lectiu Transformem la C-31— és un deure cívic en legítima defensa de la salut col·lectiva i del planeta. Aquests motius ja justifiquen plenament la seva existència.

Tanmateix, els efectes negatius d’aquesta infraestructura segregada van més enllà. Com a barrera arquitectònica, aïlla física i psicològicament la Badalona de dalt de la de baix. Un mur de la vergonya, agreujat per la manca de transports públics ràpids i eficients als barris, que impulsa l’ús del vehicle privat.

Això genera més contaminació, embussos en hores punta, inseguretat, agressivitat viària i sinistralitat, especialment als accessos a l’autopista i al centre històric. Els cotxes han monopolitzat l’espai públic, convertint els carrers en autopistes i aparcaments que arraconen vianants i ciclistes, desincentivant la mobilitat interna a peu.

El cotxe, símbol de la revolució industrial i el producte més publicitat de la història, ha contribuït a un model descentralitzat i dispers: urbanitzacions de baixa densitat, polígons industrials, centres comercials, campus universitaris… Tot plegat ha fet inviable un transport col·lectiu eficient i ha propiciat un creixement exponencial de la mobilitat —tant obligada com opcional— en vehicle privat, augmentant el consum de combustibles fòssils, responsables d’un 29 % de les emissions de gasos d’efecte hivernacle.

A Badalona, ciutat-dormitori sobreconstruïda i desvertebrada per la voracitat especulativa, amb el medi natural, agrícola i patrimonial deixats i degradats, la C-31 és el símbol paradigmàtic de la seva insostenibilitat. Un model de circulació laberíntica que relega les persones i el verd urbà, imposat per interessos econòmics i polítics aliens, i reforçat per l’atur, la precarietat i la manca de democràcia participativa. Això fa de Badalona una ciutat injusta, desequilibrada i ambientalment inviable.

Cap a una Badalona saludable, verda i democràtica

Transformar o eliminar la C-31 ha de millorar la qualitat de vida, la salut de les persones i reduir la petjada ecològica. La clau passa per promoure un model de mobilitat sostenible, basat en mitjans no motoritzats, potenciant els desplaçaments a peu o en bicicleta dins la ciutat, i amb transport col·lectiu electrificat per a les connexions externes.

L’espai alliberat per l’autopista s’ha de dedicar a infraestructures verdes: arbrat, parcs i jardins al llarg de tot el traçat, que vertebrin la mobilitat sostenible, connectin la ciutat i actuïn com a eina d’adaptació davant el canvi climàtic.

La ciutat, incloent la N-II, ha d’integrar-se en una Zona de Baixes Emissions, amb carrils bici i espais per a vianants no només lúdics, sinó per als desplaçaments quotidians —treball, estudis, compres, gestions o acompanyaments.

Accio-Transformem-1024x567 Badalona: Transformem l'autopista (II)
Acció reivindicativa (15-11-21) del col·lectiu Transformem la C-31 al pont de l’autopista del carrer Sant Felip i de Rosés del Dalt la Vila. Foto: F. Alfambra

Cal redefinir l’urbanisme des d’una visió ecològica, harmonitzant ciutat i natura. Això vol dir:

  • Descarbonitzar l’economia.
  • Prioritzar els espais naturals i les zones verdes als barris marginats.
  • Recuperar camps de conreu urbans, periurbans i rurals per a l’abastiment alimentari i la biodiversitat.
  • Permeabilitzar el sòl per afavorir el cicle de l’aigua.
  • Compostar la fracció orgànica dels residus per fertilitzar camps erms.
  • Reduir al màxim, prohibint si cal, els envasos d’usar i llençar.
  • Avançar cap a la sobirania energètica amb estalvi, eficiència i autogeneració d’energies renovables.

El futur urbà ha de prioritzar la salut, la justícia socioambiental i la resiliència climàtica. El col·lectiu Transformem la C-31 ha encetat una batalla comunicativa per trencar les barreres mentals que vinculen inconscientment la ciutat al cotxe. Que ja se’ls desqualifiqui com “il·luminats” i “abduïts” és un senyal que sacsegen consciències.

Transformem la C-31 és una iniciativa de gran calat històric i estratègic. Una ferida com aquesta tallant Badalona des de fa 56 anys és una injustícia que no pot deixar ningú indiferent.

Eliminem la C-31. Transformem Badalona. Ara.

Transformem la C-31,